REGULAMIN PROWADZENIA ZAJĘĆ
Rozdział I. Zakres podmiotowy.
Regulamin dotyczy:
- Osób prowadzących zajęcia teoretyczne i praktyczne, zwanych dalej wykładowcami, trenerami lub instruktorami, na kursach, szkoleniach i seminariach organizowanych lub współorganizowanych przez ATC s.c.
- Osób prowadzących doradztwa zawodowe (grupowe i indywidualne) zwanych dalej doradcami zawodowymi na kursach, szkoleniach i seminariach organizowanych lub współorganizowanych przez ATC s.c.
- Osób pełniących Nadzór Pedagogiczny w ATC s.c. jako dokument określający podstawowe kryteria oceny zajęć dokonywanych w czasie hospitacji.
- Pracowników administracyjnych ATC s.c. organizujących zajęcia.
Rozdział II. Zakres przedmiotowy.
Regulamin określa:
- Organizację zajęć.
- Procedury wewnętrzne ATC s.c.
- Sposób prowadzenia zajęć.
- Prawa i obowiązki osób prowadzących zajęcia lub doradztwo.
- Podstawowe kryteria brane pod uwagę w czasie hospitacji zajęć.
Rozdział III. Początek i koniec zajęć.
Zajęcia rozpoczynają się punktualnie o godzinie określonej w harmonogramie dziennym.
- Prowadzący zajęcia jest obowiązany stawić się punktualnie na zajęciach.
- Każde spóźnienie musi zostać odnotowane w dzienniku, podając przyczynę, ponadto prowadzący jest obowiązany powiadomić o tym fakcie stosowne komórki ATC s.c.
- Jeżeli na sali jest mniej niż 50 % uczestników szkolenia, dopuszcza się opóźnienie rozpoczęcia zajęć max. o 15 minut, w celu oczekiwania na pozostałych uczestników.
- Zajęcia kończą się punktualnie o godzinie określonej w harmonogramie dziennym.
Rozdział IV. Przerwy w zajęciach.
- Liczbę przerw w danym dniu określa harmonogram zajęć.
- W sytuacji, gdy harmonogram nie określa przerw, lub ich ściśle nie precyzuje, przerwy mogą być zarządzone przez osobę prowadzącą zajęcia z zachowaniem następujących warunków:
Jeżeli czas trwania zajęć w danym dniu wynosi do 4 godzin lekcyjnych, zarządza się jedną przerwę trwającą maksymalnie do 15 minut, po upływie 50% czasu zajęć.
Jeżeli czas trwania zajęć w danym dniu wynosi od 5 do 6 godzin lekcyjnych, zarządza się 3 przerwy.
- przerwa na posiłek wynosi 15 minut
- pozostałe dwie przerwy wynoszą 10 minut
- Jeżeli czas trwania zajęć w danym dniu wynosi od 7 do 8 godzin lekcyjnych, zarządza się 4 przerwy.
- przerwa na posiłek wynosi 30 minut
- pozostałe trzy przerwy wynoszą 10 minut
- Dopuszcza się zarządzenie przerw w czasie innym niż wynika to z harmonogramu, na wyraźną prośbę grupy lub w sytuacji, w której za stosowne uzna to osoba prowadząca zajęcia. Należy pamiętać, że liczba przerw musi odpowiadać liczbie określonej w harmonogramie, także pod względem czasowym.
- Każda dodatkowa przerwa poza harmonogramem, musi być odnotowana w dzienniku z podaniem przyczyny, a ponadto prowadzący jest obowiązany o tym fakcie poinformować stosowne komórki ATC s.c.
Rozdział V. Metodologia zajęć.
Osoba prowadząca zajęcia jest zobowiązana realizować wskazówki metodyczne zawarte w programie szkolenia, zgodnie ze wskazówkami metodycznymi zajęcia powinny przebiegać w następujący sposób:
Zajęcia teoretyczne:
- Celem zajęć teoretycznych jest efektywny przekaz wiadomości, wyrobienie pożądanych poglądów i sprawności, rozwój zainteresowań uczestników, wdrożenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, przygotowanie do wykonywania czynności praktycznych poprzez silną aktywizację uczestnika.
- Zajęcia teoretyczne, by były efektownymi, muszą składać się co najmniej z trzech metod kształcenia:
- Metoda I. Kształcenie oparte na słowie – wykład, prelekcja, pogadanka, odczyt, dyskusja.
- Metoda II. Kształcenie oparte na oglądzie – pokaz, film, foliogram, prezentacja, wystawka, obserwacja i pomiar,
- Metoda III. Kształcenie oparte na metodach silnie aktywizujących (samodzielne dochodzenie do wiedzy) – gra dydaktyczna, metoda przypadku, rozpatrywanie konkretnych sytuacji, symulacje, burza mózgów, ćwiczenia.
- Prócz wyżej wymienionych metod, wykładowca może zastosować inne, jeśli uzna, że pozwoli to kursantowi lepiej przyswoić wiedzę teoretyczną.
- W trakcie prowadzonych zajęć teoretycznych należy przestrzegać kolejności omawianej tematyki, a także podstawowych zasad nauczania: przystępności, systematyczności, poglądowości, związku teorii z praktyką.
Zajęcia praktyczne:
Zajęcia praktyczne mają na celu wykonywanie różnorodnych ćwiczeń, które wyrabiają określone umiejętności praktyczne i zawodowe.
Zajęcia praktyczne muszą składać się z następujących etapów:
- Etap I – uświadomienie nazwy i znaczenia danej czynności.
- Etap II – sformułowanie reguł działania.
- Etap III – wzorcowy pokaz (instruktaż).
- Etap IV – próbne wykonanie ćwiczenia pod ścisłym nadzorem Instruktora.
- Etap V – samodzielne ćwiczenia uczestników.
- Etap VI- nadzór Instruktora nad bezpieczeństwem i prawidłowością wykonywanych ćwiczeń.
W trakcie prowadzonych zajęć praktycznych należy przestrzegać zasady przystępności oraz stopniowania trudności wykonywanych ćwiczeń oraz stosować podstawowe metody nauczania praktycznego: omówienie, pokaz, ćwiczenie.
Ćwiczenia należy wykonywać wielokrotnie aż do opanowania danej umiejętności. Błędy kursantów Instruktor powinien korygować natychmiast, a w razie potrzeby samemu ponownie zademonstrować prawidłowe wykonanie zadania. Po zakończonych ćwiczeniach należy je
z kursantami omówić i ocenić.
Całość szkolenia kończy się sprawdzeniem wiedzy w formie egzaminu.
Wskazówki metodyczne uznaje się za zrealizowane, jeżeli w trakcie zajęć teoretycznych zostały zastosowane co najmniej dwie z zaproponowanych metod, a w trakcie zajęć praktycznych wszystkie etapy.
Rozdział VI. Obowiązki osoby prowadzącej zajęcia lub doradztwo.
Ogólne obowiązki.
Osoba prowadząca zajęcia lub doradztwo ma obowiązek:
- Przestrzegania regulaminu prowadzenia zajęć.
- Prowadzenia zajęć zgodnie z programem szkolenia (harmonogramem dziennym)
- Współtworzenia programów, prezentacji, foliogramów, testów egzaminacyjnych, skryptów szkoleniowych.
- Pomocy i doradzania pracownikom ATC s.c. w zakresie realizowanych szkoleń.
- Monitorowania zmian w dziedzinach, w których się specjalizuje oraz informowania o tym stosowne komórki ATC s.c.
- Udziału w szkoleniach, naradach, spotkaniach organizowanych przez ATC s.c.
- Obowiązki przed, w czasie i po zakończeniu zajęć.
Osoba prowadząca zajęcia lub doradztwo ma obowiązek:
- Przygotowania się do zajęć.
- Terminowego rozpoczęcia, zakończenia zajęć oraz zarządzenia przerw.
- Bieżącego sprawdzania obecności na zajęciach i informowania o nieobecnościach opiekuna szkolenia wskazanego na pierwszej stronie dziennika.
- Realizowania harmonogramu dziennego pod względem tematycznym i czasowym.
- Bieżącego wypełniania dziennika oraz innych wymaganych dokumentów.
- Kulturalnego zachowania się oraz stosownego ubierania się.
- Realizowania wskazówek metodycznych określonych w programie.
- Dbania o mienie i dobre imię ośrodka.
- Utrzymywania na zajęciach porządku, dyscypliny oraz dbania o miłą atmosferę zajęć.
- Reagowania na problemy, uwagi uczestników szkolenia oraz informowania o tym stosowne komórki ATC s.c.
- Po zajęciach – zamknięcia sali lub powiadomienia o fakcie zakończenia zajęć osoby sprzątające sale oraz do pozostawienia dziennika i innych dokumentów we wskazanym miejscu.
- W czasie hospitacji zajęć współpracować z osobą kontrolującą, w szczególności składać wyjaśnienia, odpowiadać na pytania oraz udostępniać dokumenty i inne przedmioty, które podlegają kontroli.
Rozdział VII. Uprawnienia osoby prowadzącej zajęcia lub doradztwo
Osoba prowadząca zajęcia lub doradztwo ma prawo do:
- Korzystania z programów szkoleniowych oraz innych materiałów dydaktycznych, w tym książek znajdujących się w dyspozycji ośrodka.
- Korzystania ze sprzętu znajdującego się w dyspozycji ośrodka w celu przeprowadzenia zajęć.
- Żądania w miarę możliwości przygotowania sali do zajęć w sensie sprzętowymi dydaktycznym.
- Korzystania z własnych materiałów, w celu przeprowadzenia zajęć na zasadzie uzupełnienia materiałów zaproponowanych przez Ośrodek.
- Wnoszenia uwag do programów oraz pozostałych materiałów szkoleniowych. Należy pamiętać, że wniesienie uwagi jest równoznaczne z deklaracją pomocy w poprawianiu programu, bądź poprawie i aktualizacji pozostałych materiałów szkoleniowych.
- Wystąpienia z propozycja napisania nowego programu, bądź opracowania skryptu, testów, prezentacji, foliogramu, książki lub wytypowaniu do zakupu materiałów szkoleniowych. Wystąpienie z propozycją jest równoznaczne z pomocą w opracowaniu lub pomocą przy zakupie tych materiałów.
- Wglądu do dokumentacji z przeprowadzonej hospitacji.
- Do uzyskania wszelkich interesujących go informacji dotyczących szkolenia lub projektu, którego będzie realizatorem.
Rozdział VIII. Dziennik i inne dokumenty lekcyjne.
- Podstawowym dokumentem potwierdzającym prawidłowość realizacji szkolenia pod względem formalnym i organizacyjnym jest dziennik lekcyjny.
- Dziennik lekcyjny musi się znajdować w miejscu prowadzenia zajęć oraz musi być na bieżąco uzupełniany.
- Bieżące uzupełnienie dziennika lekcyjnego obejmuje:
- sprawdzenie obecności uczestników szkolenia na początku zajęć poprzez podpisy pod listą obecności,
- podpisy wykładowcy / instruktora pod tematyką zajęć, którą prowadził w danym dniu na końcu zajęć,
- notatki i uwagi w sytuacji zaistnienia zdarzeń, które wymagają adnotacji w dzienniku lekcyjnym,
- wszelkie inne wpisy, jeśli jest to wymagane w realizacji danego szkolenia.
- W sytuacji braku dziennika, jego zagubienia lub kradzieży, osoba prowadząca zajęcia jest zobowiązana niezwłocznie o tym fakcie powiadomić stosowne komórki ATC s.c.
- Jeżeli w dzienniku znajdują się inne dokumenty w szczególności:
- karty zwolnień z uczestnictwa w zajęciach,
- podania,
- deklaracje,
- listy pobrania materiałów szkoleniowych lub zapisu na doradztwo, to obowiązkiem osoby prowadzącej zajęcia jest dopilnowanie, aby dokumenty te zostały w prawidłowy sposób wypełnione oraz załączone do dziennika lekcyjnego
- Osoba prowadząca zajęcia ma obowiązek odbierania i umieszczania w dzienniku innych dokumentów związanych ze szkoleniem a dostarczonych przez kursanta.
- W sytuacji braku dokumentów, o których mowa wyżej osoba prowadząca zajęcia jest obowiązana o tym fakcie poinformować stosowne komórki ośrodka.
Rozdział IX. Oznaczenie miejsca kursu
- Jeżeli realizacja projektu lub szkolenia wymaga oznaczenie miejsca, w którym prowadzone są zajęcia w plakaty informujące o szkoleniu, to takie oznaczenie musi się znajdować w miejscu prowadzenia zajęć.
- Zasady oznaczenie miejsca szkolenia oraz forma plakatu informującego o szkoleniu, określają wytyczne projektu oraz wymogi szkolenia.
- Oznaczenia miejsca szkolenia dokonuje pracownik ośrodka w dniu otwarcia kursu.
- Jeżeli nie ma możliwości oznaczenia miejsca kursu przez pracownika ośrodka czynność tą wykonuje osoba prowadząca zajęcia po otrzymaniu zlecenia od stosownych komórek ośrodka.
- Plakaty informujące o szkoleniu, znajdują się w miejscu szkolenia przez cały okres szkolenia.
- Osoba prowadząca zajęcia jest zobowiązana do monitorowania czy plakaty informujące o szkoleniu, znajdują się w wymaganym miejscu, czy nie zostały zerwane lub zniszczone.
- W sytuacji braku plakatów informujących o szkoleniu lub ich uszkodzeniu, osoba prowadząca zajęcia jest zobowiązana niezwłocznie poinformować o tym fakcie stosowane komórki ośrodka.
- Plakaty, o których mowa wyżej, zostają usunięte z chwilą zakończenia szkolenia.
Rozdział X. Wygląd i zachowanie się
- Osoba prowadząca zajęcia powinna być schludnie ubrana (zalecany strój wizytowy) oraz powinna robić dobre wrażenie.
- Osoba prowadząca zajęcia swoim zachowaniem i sposobem wyrażania się nie może narazić na krytykę dobrego imienia ATC s.c.
- Osoba prowadzącą zajęcia powinna dbać o miłą, przyjacielską atmosferę zajęć, kulturę i porządek, wzajemny szacunek między uczestnikami szkolenia.
- Osobie prowadzącej zajęcia w trakcie prowadzenia zajęć zabrania się: wyrażania własnych poglądów politycznych, prowadzenia agitacji wyborczej, namawiania do działań skierowanych przeciwko ATC s.c., namawiania do postępowania niezgodnego z prawem, dyskryminowania i poniżania uczestników szkolenia.
Rozdział XI. Przygotowanie do zajęć
- Obowiązkiem osoby prowadzącej zajęcia jest wcześniejsze przygotowanie się do zajęć.
- Za przygotowaną do zajęć uznaje się osobę, która:
-
- Jest przygotowana merytorycznie, czyli realizuje program (harmonogram dzienny) pod względem czasowym i tematycznym.
- realizacja harmonogramu dziennego pod względem tematycznym oznacza zrealizowanie tematów przewidzianych w danym dniu zajęć
- realizacja harmonogramu dziennego pod względem czasowym oznacza trzymanie się ram czasowych przewidzianych na dany temat co najmniej w 50 %.
- Brak realizacji powyższych kryteriów oznacza brak przygotowania się do prowadzenia zajęć.
Rozdział XII. Hospitacja / walidacja zajęć
- Hospitacja zajęć ma na celu sprawdzenie realizacji programu szkolenia oraz przestrzegania procedur osrodka określonych w regulaminie, a także dokonanie oceny osoby prowadzącej zajęcia lub doradztwo.
- Walidacja zajęć polega na aktualizacji, rozszerzeniu lub zmianie programu nauczania na podstawie konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia lub doradztwo.
- Hospitacje dotyczą zajęć teoretycznych, praktycznych oraz doradztwa zawodowego.
- Hospitację przeprowadza pracownik Nadzoru Pedagogicznego oraz Kierownik lub Dyrektor ośrodka.
- Hospitacje zajęć mogą mieć charakter planowy (ujęte w harmonogramie) lub nieplanowy.
- Z przeprowadzonej hospitacji sporządza się raport, który jest dyskutowany z kontrolowanym.
- Raport, o którym jest wyżej mowa zostaje przedstawiony do wiadomości Kierownika lub Dyrektora ośrodka.
- W sytuacji negatywnego wyniku hospitacji osoba prowadząca zajęcia zostanie:
-
- Pouczona a następnie ponownie skontrolowana przez Nadzór Pedagogiczny.
- W sytuacji ponownego negatywnego wyniku, prócz pouczenia osoba kontrolowana może odbyć rozmowę Kierownikiem ośrodka.
W sytuacji rażącego naruszania regulaminu, zachowania godzącego w dobre imię ATC s.c. braku kompetencji dopuszcza się rezygnacje z powyższych procedur a konsekwencje zostaną wyciągnięte bezpośrednio przez Kierownika lub Dyrektora ATC s.c.
Rozdział XIII. Odstępstwa od regulaminu / rozstrzyganie kwestii spornych.
- Podmioty wymienione w regulaminie są zobowiązane do bezwzględnego realizowania i przestrzegania reguł i postanowień zawartych w regulaminie.
- Wszelkie odstępstwa od reguł i postanowień zawartych w regulaminie mogą nastąpić za zgodą lub z polecenia Kierownika lub Dyrektora ośrodka.
- Wszelkie kwestie o charakterze spornym lub interpretacyjnym rozstrzyga Kierownik lub Dyrektor ośrodka.
- Jeśli zajdzie potrzeba wprowadzenia zmian w regulaminie osoby zainteresowane zostaną poinformowane o zakresie zmian oraz terminie i sposobie ich realizowania.
Rozdział XIV. Termin wejścia w życie regulaminu.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 02.01.2006 r.
Regulamin obowiązuje przez czas nieokreślony.
Wszelkie zmiany wymagają formy pisemnej oraz zatwierdzenia przez Kierownika lub Dyrektora ośrodka
Rozdział XV. Procedura Reklamacji Usługi Szkoleniowej.
– Klient ma prawo oczekiwać, że:
zostaną spełnione założone cele szkolenia
zostaną zapewnione komfortowe warunki pracy (o ile za organizację szkolenia odpowiada firma szkoleniowa)
prowadzący będzie posiadał wiedzę merytoryczną dotyczącą zagadnień szkoleniowych
prowadzący szkolenie przeprowadzi zajęcia w sposób profesjonalny zgodnie ze specyfiką kształcenia osób dorosłych
w czasie szkolenia zostanie zrealizowany zakres merytoryczny szkolenia
zostaną spełnione inne formalne warunki umowy
– Instytucja szkoleniowa ma prawo oczekiwać, że:
uczestnicy szkolenia w pełni zaangażują się w proces kształcenia
uczestnicy chętnie wezmą udział w przygotowanych przez trenera działaniach i ćwiczeniach
uczestnicy dostosują się do ustalonych w czasie szkolenia reguł
zostaną spełnione inne formalne warunki umowy
w przypadku szkoleń realizowanych w ramach projektów dofinansowanych z funduszy unijnych w ramach EFS uczestnicy dopełnią wszystkich formalności przewidzianych
regulaminem projektu
– Uczestnik szkolenia ( w przypadku szkoleń otwartych) lub zlecający ( w przypadku szkoleń zamkniętych ) może złożyć skargę lub reklamację jeśli ma zastrzeżenia do kwestii zawartych w pkt.1.
– Skarga lub reklamacja powinna zostać złożona w formie pisemnej za pośrednictwem poczty, poczty elektronicznej lub doręczona osobiście do biura firmy.
– Reklamację można złożyć najpóźniej w ciągu 7 dni licząc od dnia zakończenia szkolenia.
– Organizator szkolenia zastrzega sobie prawo do pozostawienia reklamacji bez rozpatrzenia, jeżeli reklamacja zostanie złożona po przekroczeniu terminu, o którym mowa w punkcie 5
– Organizator szkolenia ma 14 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji, a w przypadkach wymagających dodatkowych czynności wyjaśniających czas rozpatrywania reklamacji może ulec wydłużeniu maksymalnie do 21 dni roboczych.
– Organizator szkolenia ma prawo zwrócić się do składającego skargę lub reklamację o dodatkowe pisemne wyjaśnienia.
– Organizator szkolenia zastrzega sobie prawo do braku odpowiedzi na złożoną reklamację w przypadku, gdy będzie niezrozumiała albo gdy będzie zaprzeczała zapisom zawartym w umowie lub procedurze zarządzania jakością usług szkoleniowych.
– Możliwe formy rekompensaty:
powtórzenie szkolenia w innym terminie
zniżka 10% na kolejne szkolenie
otrzymanie dodatkowych materiałów edukacyjnych
– Pozostałe kwestie związane z reklamacją normowane są przez Kodeks Cywilny.
Zatwierdził: Dyrektor Wojciech Kaczmarek