Co wyróżnia kurs w ATC
Maszyny dwudrogowe – Kurs na prowadzącego pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych prowadzony jest przez profesjonalną, doświadczoną kadrę, która przekaże Ci całą niezbędną wiedzę. Do Twojej dyspozycji będą solidnie opracowane materiały i odpowiednie pojazdy. Zrobimy wszystko, byś wyniósł z naszego kursu jak najwięcej!
O kursie
Kurs na prowadzącego pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych składa się z części praktycznej, teoretycznej oraz zajęć próbnych u pracodawcy.
Szkolenie rozpoczniesz stażem stanowiskowym i praktyką u pracodawcy. Kolejny etap to szkolenie teoretyczne, którego zakres tematyczny oraz długość może zostać dostosowana do potrzeb pracodawcy.
Teorię zrealizujesz w formie stacjonarnych wykładów w naszym ośrodku lub w wersji zdalnej, bez wychodzenia z domu! Sam decydujesz. Ostatnia część kursu obejmuje zajęcia próbne, w ramach których poprowadzisz pojazd kolejowy pod nadzorem osoby upoważnionej.
Składowe kursu
Różne warianty kursu
Kurs na prowadzącego pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych możesz odbyć w różnych wariantach, w zależności od posiadanego wykształcenia i doświadczenia:
Wariant A:
- wykształcenie minimum średnie w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, mechaniki, elektroniki lub elektryki oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- zawodowy staż pracy – 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie minimum zasadnicze zawodowe,
- zawodowy staż pracy – rok na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu.
Czego się nauczysz
Zdobędziesz wiedzę i umiejętności potrzebne do bezpiecznego i efektywnego wykonywania pracy jako prowadzący pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych. Nauczysz się:
- Konstrukcji pojazdów kolejowych z napędem różnych serii, poszczególnych ich zespołów i mechanizmów oraz zasad ich działania.
- Metod obsługi i konserwacji pojazdów kolejowych z napędem w różnych warunkach eksploatacji oraz sposobów i środków usuwania uszkodzeń z uwzględnieniem zasad BHP, oraz bezpiecznych metod pracy przy urządzeniach elektroenergetycznych zainstalowanych w pojazdach trakcyjnych.
- Przepisów i instrukcji w zakresie obowiązującym prowadzącego pojazdy kolejowe specjalne z napędem na torach zarządzanych przez PKP PLK S.A.
Szkolenie prowadzimy pod kątem pytań i zadań egzaminacyjnych, by solidnie przygotować Cię do egzaminu kwalifikacyjnego.
Przebieg kursu
Szkolenie rozpoczyna się po zebraniu odpowiednio licznej grupy. Składa się z części praktycznej, teoretycznej i zajęć próbnych, które zakończone są egzaminem.
Staż stanowiskowy i zajęcia praktyczne
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne odbywają się u pracodawcy według jego programu.
Zajęcia teoretyczne
Po zakończeniu części praktycznej odbędziesz szkolenie teoretyczne, przeprowadzane według programu ośrodka szkoleniowego lub pracodawcy. Czeka Cię 48 godzin teorii, które zrealizujesz w ciągu 6 dni.
Możesz zdecydować się na wersję stacjonarną, w formie wykładów w ośrodku, lub zdalną, w formie wideokonferencji z wykorzystaniem łączy internetowych.
Zajęcia próbne
Czeka Cię jeszcze 20 dni zajęć próbnych, które polegają na prowadzeniu pojazdu kolejowego pod nadzorem osoby upoważnionej, wyznaczonej przez pracodawcę.
Egzamin kwalifikacyjny
Egzamin odbywa się u pracodawcy. Może być przeprowadzony dla jednego lub kilku typów pojazdów kolejowych specjalnych. Składa się z egzaminu praktycznego i teoretycznego (część pisemna i ustna).
Egzamin praktyczny:
- przygotowanie do pracy określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
- odbycie próbnej jazdy w charakterze prowadzącego pojazd kolejowy specjalny,
- wykrycie i usunięcie symulowanej usterki stwierdzonej w czasie pracy pojazdu kolejowego specjalnego,
- osłonięcie sygnałami pojazdu kolejowego specjalnego w czasie nieprzewidzianego postoju,
- wykonanie czynności obsługowych po zakończeniu pracy pojazdu kolejowego specjalnego.
Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna – opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
- budowy, działania, obsługi i utrzymania pojazdu kolejowego specjalnego,
- organizacji, techniki i metod wykonywania prac określonym pojazdem kolejowym specjalnym,
2) część ustna – znajomość:
- przeznaczenia, budowy, działania i zasad obsługi określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
- systemów remontów planowo-zapobiegawczych określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
- zasad i zakresu obsługi oraz konserwacji urządzeń elektrycznych określonego pojazdu kolejowego specjalnego,
- techniki ruchu kolejowego w zakresie dotyczącym jazdy po torze zamkniętym oraz zasad organizacji manewrów kolejowych,
- sygnalizacji kolejowej,
- udzielania pierwszej pomocy w razie wypadków z ludźmi i nagłych zachorowań,
- zasad ewidencji czasu pracy i obiegu dokumentacji,
- dokumentacji eksploatacyjnej oraz warunków dopuszczania pojazdów kolejowych specjalnych do eksploatacji.
Jak szkolimy
Jak szkolimy? Przede wszystkim kompleksowo! Zadbamy o każdy aspekt kursu, by jak najlepiej wyposażyć Cię w niezbędną wiedzę.
Opinie absolwentów
Zapisz się na kurs
Poniżej znajdziesz listę dostępnych terminów, wraz z cenami oraz liczbą dostępnych miejsc.
Sposoby finansowania kursów
Zdjęcia z naszych kursów
Jesteś ciekawy jak przebiegają nasze szkolenia? Zobacz fotorelację z przeprowadzonych kursów na różne specjalizacje – być może niedługo sam znajdziesz się w naszej galerii 🙂
Najczęstsze pytania
Masz pytania? Przejrzyj najpierw listę tych najczęściej zadawanych! Być może właśnie tam znajdzie się odpowiedź na Twoje pytanie. Jeśli nie, skontaktuj się z nami.
- Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne – realizowane według programu pracodawcy.
- Szkolenie teoretyczne – trwa 6 dni (48 godzin) i odbywa się według programu ATC lub pracodawcy.
- Zajęcia próbne – trwają 20 dni, według programu pracodawcy.
Szkolenie teoretyczne odbywa się w godzinach 14:00-20:00, od poniedziałku do piątku. Z kolei szkolenie praktyczne, staż stanowiskowy oraz zajęcia próbne to praca w pełnym wymiarze godzin, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez przewoźnika kolejowego.
Wariant A:
- wykształcenie minimum średnie w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, mechaniki, elektroniki lub elektryki oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- zawodowy staż pracy – 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie minimum zasadnicze zawodowe oraz zawodowy staż pracy – rok na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu.
Kursy rozpoczynamy po zebraniu odpowiednio licznej grupy, według terminów ustalonych z pracodawcą i ogłoszonych na stronie ATC.
Kontakt
Zachęcamy do kontaktu – pomożemy Tobie dobrać odpowiednie szkolenie, termin oraz sposób finansowania.
Jesteśmy dla Ciebie dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 16:00.
Możesz też skorzystać z poniższego formularza!
To najsprawniejsza forma kontaktu – określ, którego ośrodka dotyczy Twoja sprawa, a wiadomość trafi w odpowiednie ręce 🙂