Co wyróżnia kurs w ATC
Kurs na stanowisko dyżurnego ruchu prowadzony jest przez profesjonalną, doświadczoną kadrę, która przekaże Ci całą niezbędną wiedzę. Zrobimy wszystko, byś wyniósł z naszego kursu jak najwięcej! W tym celu bardzo starannie układamy program szkolenia, opracowując go po kątem zarówno wymagań egzaminacyjnych, jak i specyfiki pracy na stanowisku dyżurnego ruchu kolejowego w PKP. Uczestnicy mogą liczyć na dawkę merytorycznej wiedzy wprost od doświadczonych fachowców, którzy prowadzą profesjonalne kursy zawodowe dla dorosłych. Jako ATC Grupa duży nacisk kładziemy także na praktykę, w efekcie czego nasze szkolenia mają kompleksowy charakter. Co równie ważne, ich cena jest atrakcyjna.
Zajęcia uwzględniają m.in. aspekt bezpieczeństwa, który powinien być kluczowy dla każdego, kto szuka pracy jako dyżurny ruchu kolejowego w PKP. Organizowane przez nas kursy i szkolenia zawodowe obejmują też informacje na temat infrastruktury, taboru i narzędzi, którymi powinien umieć posługiwać się specjalista na tym stanowisku. Zdajemy sobie sprawę, że uczestnikom zajęć organizowanych przez ATC Grupę zależy przede wszystkim na zaliczeniu egzaminu państwowego, dlatego głównie pod tym kątem układamy nasze programy szkoleniowe.
O kursie
Kurs na stanowisko dyżurnego ruchu składa się z części praktycznej, teoretycznej oraz zajęć próbnych u pracodawcy. Solidnie przygotujemy Cię do egzaminu kwalifikacyjnego i przyszłej pracy. Szkolenie możesz odbyć w wariance A, B lub C.
Od czego zaczniesz? Od przygotowania zawodowego, składającego się ze stażu stanowiskowego i szkolenia praktycznego, realizowanego zgodnie z programem pracodawcy. Następnie czekają Cię wykłady i ćwiczenia w ramach części teoretycznej. Teorię możesz zrealizować w wersji stacjonarnej lub zdalnej. Sam decydujesz! Jeśli posiadasz kwalifikacje określone w wariancie A lub C – będziesz zwolniony z teorii. Ostatni etap to zajęcia próbne, polegające na wykonywaniu prac, z którymi spotkasz się na stanowisku dyżurnego ruchu w PKP lub u innego przewoźnika.
Przed rozpoczęciem kursu musisz poddać się badaniom lekarskim w Kolejowej Medycynie Pracy i uzyskać wynik dopuszczający.
Składowe kursu
Różne warianty kursu
Kurs na stanowisko dyżurnego ruchu kolejowego PKP możesz odbyć w różnych wariantach, w zależności od posiadanego wykształcenia i doświadczenia:
Wariant A:
- wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- zawodowy staż pracy – odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie – co najmniej średnie,
- zawodowy staż pracy – 2 lata pracy na innym stanowisku kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C:
- wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe,
- zawodowy staż pracy – 5 lat pracy na stanowisku nastawniczego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu, wykonane w Kolejowej Medycynie Pracy.
Czego się nauczysz
Decydując się na organizowane przez ATC Grupę certyfikowane kursy zawodowe i szkolenia dostępne w atrakcyjnej cenie, zdobędziesz wiedzę i umiejętności potrzebne do samodzielnego i należytego wykonywania obowiązków na stanowisku dyżurnego ruchu kolejowego PKP. Nauczysz się:
- prowadzenia, organizacji i nadzorowania ruchu pociągów na szlakach, odcinkach zdalnego prowadzenia ruchu (zpr) i posterunkach ruchu oraz pracy manewrowej,
- obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łącznością,
- prowadzenia dokumentacji techniczno-ruchowej dot. ruchu pociągów i pracy manewrowej na posterunkach ruchu,
- obsługi przejazdu kolejowego.
Szkolenie teoretyczne prowadzimy pod kątem pytań i zadań egzaminacyjnych. Z kolei szkolenie praktyczne na dyżurnego ruchu na kolei w PKP ma na celu zdobycie umiejętności niezbędnych do bezpiecznego i efektywnego wykonywania przyszłej pracy. W obu przypadkach dokładamy wszelkich starań, aby organizować wartościowe pod względem merytorycznym, przystępne w formie i ciekawe kursy zawodowe.
Przebieg kursu
Kurs składa się z części praktycznej, teoretycznej i zajęć próbnych, które zakończone są egzaminem. Szkolenie rozpoczyna się po zebraniu odpowiednio licznej grupy.
Staż stanowiskowy i praktyka
Przygotowanie zawodowe, na które składają się staż stanowiskowy i praktyka, odbywa się u pracodawcy według jego programu. W zależności od wariantu trwa:
- wariant A – 34 dni,
- wariant B i C – 62 dni.
Zajęcia teoretyczne
Po zakończeniu części praktycznej odbędziesz szkolenie teoretyczne, przeprowadzane według programu ATC lub pracodawcy. Czeka Cię 376 godzin zajęć (299 h wykładów + 77 h ćwiczeń). Jeśli realizujesz kurs w wariancie A lub C – szkolenie teoretyczne nie jest wymagane.
Możesz zdecydować się na wersję stacjonarną, w formie wykładów w ośrodku, lub zdalną, w formie wideokonferencji z wykorzystaniem łączy internetowych.
Zajęcia próbne
Czekaja Cię jeszcze zajęcia próbne, polegających na wykonywaniu czynności dyżurnego ruchu pod nadzorem u pracodawcy. W zależności od wariantu trwają:
- wariant A – 10 dni,
- wariant B i C – 20 dni.
Egzamin kwalifikacyjny
Egzamin odbywa się przed Komisją powołaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Składa się z egzaminu praktycznego i teoretycznego (część pisemna i ustna).
Egzamin praktyczny:
- dokonanie zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej (egzemplarz szkoleniowy) podczas występowania usterek w działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- wypisanie rozkazów pisemnych (egzemplarz szkoleniowy) w zadanych przypadkach,
- dokonanie zapisów w dzienniku ruchu (egzemplarz szkoleniowy) podczas zamknięć torowych,
- opracowanie treści podanych telegramów adresowych (egzemplarz szkoleniowy),
- omówienie czynności związanych z przygotowaniem drogi przebiegu dla wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu na wskazanych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym,
- omówienie zakresu czynności wykonywanych przez nastawniczego i zwrotniczego,
- obsługa urządzeń rogatkowych z posterunku nastawczego,
- użycie środków technicznych służących do miejscowego zabezpieczania iglic zwrotnicowych w krańcowym położeniu, przejście na lokalne nastawianie zwrotnic,
- sposoby zabezpieczania drogi przebiegu dla jazd na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny.
Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna – opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
- techniki i organizacji ruchu kolejowego,
- sterowania ruchem kolejowym;
2) część ustna – znajomość zagadnień z zakresu:
- techniki i organizacji ruchu kolejowego,
- sygnalizacji kolejowej,
- systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności oraz ogólna znajomość: budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności, organizacji i wykonywania wojskowych przewozów transportem kolejowym oraz przewozu koleją towarów niebezpiecznych, budowy urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, budowy toru kolejowego i rozjazdów kolejowych.
Jak szkolimy
Jak szkolimy? Przede wszystkim kompleksowo! Zadbamy o każdy aspekt kursu, by jak najlepiej wyposażyć Cię w niezbędną wiedzę.
Opinie absolwentów
Zapisz się na kurs
Poniżej znajdziesz listę dostępnych terminów, wraz z cenami oraz liczbą dostępnych miejsc.
Sposoby finansowania kursów
Zdjęcia z naszych kursów
Jesteś ciekawy jak przebiegają nasze szkolenia? Zobacz fotorelację z przeprowadzonych kursów na różne specjalizacje – być może niedługo sam znajdziesz się w naszej galerii 🙂
Najczęstsze pytania
Masz pytania? Przejrzyj najpierw listę tych najczęściej zadawanych! Być może właśnie tam znajdzie się odpowiedź na Twoje pytanie. Jeśli nie, skontaktuj się z nami.
- Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne u pracodawcy: wariant A – 34 dni, wariant B i C – 62 dni.
- Szkolenie teoretyczne: wariant B – 376 godzin, według programu ATC lub pracodawcy,
- Zajęcia próbne u pracodawcy: wariant A – 10 dni, wariant B i C – 20 dni.
Szkolenie teoretyczne odbywa się w godzinach 14:00-20:00, od poniedziałku do piątku. Z kolei szkolenie praktyczne, staż stanowiskowy oraz zajęcia próbne to praca w pełnym wymiarze godzin, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez pracodawcę.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu, wykonane w Kolejowej Medycynie Pracy.
Wariant A:
- wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- zawodowy staż pracy – odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie – co najmniej średnie,
- zawodowy staż pracy – 2 lata pracy na innym stanowisku kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C:
- wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe,
- zawodowy staż pracy – 5 lat pracy na stanowisku nastawniczego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Kursy rozpoczynamy po zebraniu odpowiednio licznej grupy, według terminów ustalonych z pracodawcą i ogłoszonych na stronie ATC.
Kontakt
Zachęcamy do kontaktu – pomożemy Tobie dobrać odpowiednie szkolenie, termin oraz sposób finansowania.
Jesteśmy dla Ciebie dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 16:00.
Możesz też skorzystać z poniższego formularza!
To najsprawniejsza forma kontaktu – określ, którego ośrodka dotyczy Twoja sprawa, a wiadomość trafi w odpowiednie ręce 🙂